Po
dość sporej przerwie, oraz po mojej obronie, zarchiwizowaniu pracy
w systemie APD, chciałabym podzielić się wynikami, a także
analizą badań własnych, które wykorzystałam w mojej pracy
licencjackiej o tematyce Zjawisko zdobienia ciała wśród
wychowanek Zakładu Poprawczego w Zawierciu.
W
niniejszej pracy przedmiotem badań zostały modyfikacje ciała w
postaci tatuaży oraz kolczyków, które posiadają
wychowanki Zakładu Poprawczego i Schroniska dla Nieletnich w
Zawierciu.
Celem
badań jest określenie jaki typ modyfikacji posiada wychowanka, czy
jest on związany z podkulturą więzienną, jaką symbolikę
posiadają tatuaże, jaką mają wartość w/w zdobienia dla
wychowanki i jaki był powód wykonania tatuaży oraz
przekłuć.
Z
racji tego, iż nie spotkałam się literaturą dotyczącą tatuaży
więziennych nieletnich, zainteresowałam się tym zjawiskiem, by
dowiedzieć się, czy jest ono porównywalne do zjawiska
tatuażu więziennego w placówkach penitencjarnych. Należy
również uwzględnić dodatkowy fakt, że badania zostały
wykonane na nieletnich dziewczynach, a dotychczasowe badania zwykle
były przeprowadzane na mężczyznach.
Aby
móc właściwie wyznaczyć teren poszukiwań badawczych,
problem musiał być dokładnie sprecyzowany, sformułowany. Jest to
istotny element w podejmowanych badaniach naukowych. Formułując
problem badawczy, należy zwrócić uwagę na to, co
szczególnie interesuje prowadzącego badania, co chciałby
poznać. Problem badawczy definiowany jest jako pytania, na
które szukamy odpowiedzi na drodze badań naukowych, czyli
głównie przez własny wysiłek, nie zaś przez oczekiwanie
gotowej odpowiedzi od innego człowieka.1
Aby
sformułować prawidłowo problem badawczy należy spełnić trzy
warunki:
- Problem powinien być tak sprecyzowany, aby ukazywał kierunek poszukiwań badawczych, oraz sposoby badań;
- Powinie wyjaśnić temat;
- Problem powinien wyczerpywać zakres niewiedzy, zawarty w temacie.2
W
niniejszej pracy problem główny zawiera się w pytaniu:
Jakie
modyfikacje ciała posiadają wychowanki w Zakładzie Poprawczym
w Zawierciu i czy kojarzą się z podkulturą więzienną?
W oparciu o problem główny wysunięto problemy szczegółowe, które brzmią następująco:
W oparciu o problem główny wysunięto problemy szczegółowe, które brzmią następująco:
Jakie rodzaje tatuaży posiadają wychowanki i jaka jest ich symbolika?
- Jaką wartość, funkcję pełnią dla wychowanki tatuaże?
- Jakie były przyczyny powstawania tatuaży, a jakie ich usuwania?
- Jeśli wychowanka posiada przekłucia to w jakich miejscach i jaki był powód ich dokonania?
- Jakie są opinie badanych wychowanek odnośnie osób zdobiących swoje ciało?
Punktem
wyjściowym w badaniach jest postawienie hipotezy badawczej. Według
M. Łobockiego hipoteza badawcza są to oczekiwanymi przez
badacza wynikami planowanych badań.3 Hipoteza
więc może wskazywać prawdopodobne rozwiązanie problemu, jednak
nie musi ona pokrywać się z wynikami badań. W oparciu o
stwierdzenia w niniejszej pracy stawiam hipotezę główną:
Przypuszczam
że, wychowanki przebywające w Zakładzie Poprawczym oraz Schronisku
dla Nieletnich w Zawierciu posiadają modyfikacje ciała, które
są klasyfikowane do zdobień z zakresu podkultury więziennej.
Hipotezy
szczegółowe:
- Przypuszczam, że większość tatuaży jest zaliczana do podkulturowych, a dominującą symboliką wśród wychowanek jest miłość, zakochanie, uczucie wobec innej osoby.
- Myślę, że tatuaże są czymś w rodzaju przypomnienia o danych sytuacjach z życia wychowanki.
- Sądzę, iż przyczyną powstawania tatuaży jest przynależność do grupy, chęć posiadania unikalnej ozdoby oraz pobyt w placówkach wychowawczych bądź resocjalizacyjnych. Przyczyną usuwania może być wstyd wychowanki za zrobiony tatuaż.
- Przypuszczam, że większość przekłuć jest usytuowana w miejscach widocznych dla społeczeństwa (twarz – brwi, wargi, nos, uszy) a sądzę, że przyczyną mogła być chęć bycia oryginalnym.
- Zakładam, że wychowankom podobają się osoby, które posiadają zdobienia ciała.
W
niniejszej pracy do celów badawczych została wybrana metoda
sondażu diagnostycznego,a techniką jaką posłużyłam się, była
ankieta. Jako technikę wykorzystałam ankietę. Narzędziem
pomiaru metody ankietowej był kwestionariusz ankiety, który
posiada 23 pytania. Wychowanki miały odpowiedzieć na zawarte w
kwestionariuszu pytania. Aby uwzględnić również
swobodę wypowiedzi wychowanek zostawiłam im 4 pytania typu
otwartego, a resztę typu zamkniętych z możliwością wielokrotnego
wyboru.
Organizacja
i przebieg badań:
Badania
naukowe wśród wychowanek zostały przeprowadzone na terenie
Zakładu Poprawczego i Schroniska dla Nieletnich w Zawierciu, w dniu
i godzinach ustalonych przez dyrektora placówki. Było to
podczas moich praktyk w placówce resocjalizacyjnej w dniu
10.03.2017 r. w godzinach trwania praktyk, od 15:00.
Każda
z grup wychowawczych liczonych maksymalnie 10 osób odpowiadała
indywidualnie, anonimowo, w przyjaznej i spokojnej atmosferze, na
terenie internatu. Cztery wychowanki były badane na terenie
Schroniska dla Nieletnich. Badanych było 42 osoby. Po wypełnieniu
wszystkie ankiety zostały zebrane i poddane analizie.
Charakterystyka
badanych:
Badania
ankietowe przeprowadzono w placówce resocjalizacyjnej o
charakterze półotwartym. Jest to Zakład Poprawczy i
Schronisko dla Nieletnich, który formalnie utworzony
został Zarządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 lipca 1975
roku. 4
Podstawowym
zadaniem placówki jest:
- Resocjalizacja nieletnich zmierzająca do zmiany postaw w kierunku społecznie akceptowanym;
- Zapewnienie prawidłowego rozwoju osobowości;
- Kształtowanie pozytywnych zainteresowań, właściwej hierarchii wartości oraz przestrzegania przyjętych zasad współżycia społecznego.
Zadania
resocjalizacyjne Zakład realizuje poprzez:
- Naukę w szkole;
- Kształcenie zawodowe;
- Zajęcia świetlicowe;
- Zajęcia w kołach zainteresowań;
- Współpracę w rodziną oraz bliskimi wychowanek;
- Współpracę ze środowiskiem otwartym.
Zakład
Poprawczy obecnie prowadzi:
- Szkołę Podstawową;
- Gimnazjum;
- Zasadniczą szkołę zawodową;
- Warsztaty szkolne;
- Internat oraz inne służby zapewniające realizację zadań zakładu.5
Zakład
Poprawczy usytuowany jest na obrzeżach miasta Zawiercie. Posiada
bardzo dobre warunki lokalowe. Jest pierwszym zakładem w Polsce, w
którym nie ma krat w oknach, a są zabezpieczenia od strony
wewnętrznej lokalu. Grupy podzielone są na maksymalnie 10
wychowanek, mieszkających w pokojach po 2 lub 3 osoby. Na grupie
internatowej znajdują się pokoje mieszkalne, świetlica
przeznaczona do odrabiania lekcji, oglądania wiadomości i wspólnego
spędzania czasu, kuchni, w której spożywane są wspólnie
śniadania i kolacje, łazienki, pralni, strefy wyznaczonej do
palenia papierosów oraz pokoju wychowawców. Każda z
grup internatowych odpowiedzialna jest za wystrój pomieszczeń.
Zakład jest wyposażony w nowoczesny sprzęt audio wizualny, pomoce
edukacyjne, oraz niezbędny sprzęt do codziennego użytku. W
badaniu ankietowym brały udział 42 wychowanki Zakładu Poprawczego
oraz Schroniska dla Nieletnich, w wieku od 13 do 21 lat. Z obliczeń
przyjęto że 42 wychowanki stanowi 100%. Poniżej przedstawiam
tabelę z wyszczególnieniem przedziału wiekowego.
Tabela
1 Przedział wiekowy badanych
-
GRUPA WIEKOWAN%13-1537
16-18
215019-211843RAZEM42100
Z
danych procentowych można dostrzec, iż najliczniejszą grupą
badawczą były dziewczęta w przedziale wiekowym 16-18 lat (50%).
Niewiele mniejszą grupą okazały się wychowanki w przedziale
wiekowym 19-21 lat (43%), zaś najmniej procentową grupę stanowią
najmłodsze dziewczyny w przedziale wiekowym 13-15 lat (7%)
Analizując
odpowiedź na pytanie, czy respondentka posiada tatuaż, poniżej
przedstawiam tabelę, która obrazuje uzyskane dane.
Tabela
2 Podział wychowanek ze względu na posiadające tatuaż, i nie
posiadające tatuażu
ODPOWIEDZI
|
N
|
%
|
TAK
|
25
|
59
|
NIE
|
17
|
41
|
RAZEM
|
42
|
100
|
Jak
wynika z zamieszczonych w tabeli danych, dominującą grupą
wychowanek jest ta, które posiadają tatuaże (59%) zaś nieco
mniejszą grupę stanowią dziewczęta nieposiadające tatuażu.
(41%)
Rodzaje
tatuaży jakie posiadają wychowanki i ich symbolika:
Przedstawię
wyniki oraz analizę badań dotyczących rodzajów tatuaży, a
także symboliki, jaką posiadają dane tatuaże.
Tabela
3 Podział wychowanek ze względu na rodzaj tatuażu
RODZAJE
TATUAŻY |
N |
% |
TATUAŻ
PODKULTUROWY |
16 |
64 |
TATUAŻ
ARTYSTYCZNY |
9 |
36 |
RAZEM: |
25 |
100 |
Spośród
25 dziewcząt, które posiadają tatuaże, 15 osób (60%)
posiada tatuaż związany z podkulturą przestępczą. 8 dziewcząt
(32%) zaznaczyło, iż posiada tatuaże artystyczne, a 2 osoby (8%)
zaznaczyły posiadanie tatuażu artystycznego i podkulturowego. Z
odpowiedzi na to pytanie można jasno określić, że większość
dziewcząt identyfikuje się z podkulturą przestępczą, zaś
niewielka ilość zrobiła tatuaż dla artystycznego wrażenia.
Wychowanki
zostały zapytane o symbolikę swoich tatuaży. 25 dziewcząt oddało
43 odpowiedzi, który stanowi obecnie 100%. Pytanie było
wielokrotnego wyboru, a odpowiedzi klasyfikują się w następujący
sposób:
Tabela
4 : Symbolika tatuaży posiadających przez badane
SYMBOLIKA |
N |
% |
Miłość/zakochanie/uczucie
wobec innej osoby |
13 |
30,26 |
Zasady
życiowe |
9 |
20,93 |
Przynależność
do grupy |
5 |
11,62 |
Motywy
religijne |
1 |
2,32 |
Pamiątka
wydarzenia/osoby |
9 |
20,93 |
Motywator(przypomnienie,
że warto dążyć do swojego celu, nie można się poddawać) |
5 |
11,62 |
Inne |
1 |
2,32 |
RAZEM |
43 |
100 |
Według
zamieszczonych danych powyżej w tabeli największy procent
dziewcząt 13 (30,26%) zaznaczyła odpowiedź, że tatuaż
symbolizuje miłość/ uczucie do drugiej osoby. Jest to najczęściej
zaznaczana odpowiedź, co świadczy o tym, że wychowanki podczas
zakochania/ zauroczenia drugą osobą chciały upamiętnić swoje
uczucie na ciele. Kolejne odpowiedzi (20,93%) to zasady życiowe i
pamiątka wydarzenia/osoby. Zasady życiowe kojarzą się z
zasadami, które mogą nie być społecznie akceptowane, a
gdzie zasady życiowe w podkulturze więziennej kojarzą się z
grypserką i buntem wobec systemu prawa. Kolejne odpowiedzi 5
(11,62%) to: Przynależność do grupy oraz motywator. Jako iż są
to dziewczęta, które mają problemy z prawem, przynależność
do grupy może wynikać z grup przestępczych, a że często
towarzyszy im upór w działaniu, przeświadczenie że nie
robią nic złego, to motywator również pasuje do tatuaży z
podkultury więziennej. Najmniejszy procent 1 (2,32%) otrzymała
odpowiedź motywów religijnych, co znaczy że dziewczęta nie
utożsamiają się na tyle ze swoją religią, by jej symbolikę
oznaczać na ciele. Jedna odpowiedź była inne/jakie. Dziewczyna
zaznaczyła że posiada swoje ulubione zwierzę a także miejsce na
imię swojego dziecka. Można się odnieść w ten sposób że
to co bardzo miło jej się kojarzy (zwierzę) chciała połączyć
z tym, co w przyszłości z pewnością będzie dla niej również
miłą chwilą w życiu (nadanie imienia dziecku).
Wartości
i funkcje jakie pełnią tatuaże dla wychowanek:
Wartości
i funkcje tatuażu poruszane były w części teoretycznej, z której
można wywnioskować, jak wiele jest funkcji tatuażu. Każda z
nieletnich osadzonych w zakładzie inny system wartości, którym
się kieruje, oraz zasady życiowe. Ma to z pewnością duży wpływ
na to, jaką wartość ma dla niej tatuaż, oraz jaką funkcję
pełni.
Kolejne
pytanie, o wartość i jakie znaczenie ma tatuaż dla respondentki
pozostawiłam miejsce na swobodną wypowiedź. Odpowiedzi były
różne, bywały obszerne, opisane ze szczegółami,
doświadczeniami z życia, kilka pomimo anonimowości w ankiecie nie
chciało się wypowiadać na temat wartości.
Zaczynając
od krótkich odpowiedzi typu:
- znaczą dla mnie zasady;
- nie mają wartości;
- wiele dla mnie znaczą;
- mordęga;
- nie znaczy nic;
oraz
kilka innych, zwykle powtarzających się zdań świadczą przede
wszystkim o niskim stopniu zaufania do badacza, pomimo iż, były
zapewnione o anonimowości ankiety, po drugie można zaobserwować,
że tatuaże tych dziewcząt nie mają zwykle większej wartości,
są na ciele znakiem, ale niczym więcej, z czym mogłyby się
utożsamić. Pomimo krótkich wypowiedzi, kilka respondentek
wypowiedziało się obszerniej na zadane pytanie, a mianowicie:
- Kompas: kierowała mi pewna osoba drogę w życiu, dwie róże: jedna to ja, a druga to osoba najważniejsza w mym życiu, róża bo jest piękna ale i krzywdząca;
- P.S.M -pamiętaj słowa matki, na palcu wskazującym cicho, Są znaczenia podkulturowego, np. kropki w niektórych miejscach, zwykle oznaczają osoby, które są mi bliskie, Przerwa w życiorysie- odsiadywanie wyroku w ZP i Ośrodku wychowawczym, data urodzenia dwóch koleżanek, imię koleżanki, pierwsza litera imienia koleżanki, inicjały koleżanki i linia życia;
- Symbolizuje krzewy i pnącza, które prowadzą do róż – pokazuje on jak w życiu trzeba ciężką drogę przejść, by mieć życie usłane różami; (Wszystkie wypowiedzi to oryginalna pisownia). Analizując te wypowiedzi, dziewczęta nie mają problemu z wypowiedzeniem się, że ich tatuaż należy do grupy podkulturowych, w kilku przypadkach znaczą one zasady życia, a część ich cierpienia w życiu. Częstym motywem rysunkowym pojawia się róża, którą posiadaczki interpretują na swój sposób. Wypowiedzi dziewcząt przedstawiają wartości ich tatuaży, okazuje się, że patrząc na nie, nie są zwykłym rysunkiem na ciele, a znaczeniem przypominającym w ich życiu, zasady, wydarzenia, miłości czy osoby. Dla każdej dziewczyny tatuaż ma całkowicie inne znaczenie, ale sprowadza się zwykle do osób bliskich oraz do „ciężkiego życia” według respondentki.
Przyczyny
powstawania i usuwania tatuaży:
Ciekawym
zjawiskiem jest również przyczyna powstawania oraz usuwania
tatuażu. Chciałam sprawdzić, co wpłynęło na dziewczyny w tak
młodym wieku, by ozdobiły swoje ciało w taki sposób i czy
są takie dziewczyny, które żałują swojej decyzji i
podejmowały się usuwania znaczeń na ciele.
Respondentki
zapytane zostały, co miało wpływ na zrobienie tatuażu. Było to
pytanie wielokrotnego wyboru.25 dziewcząt oddało w sumie 77
odpowiedzi, który stanowi teraz 100%. Poniżej przedstawiam
procentowe zestawienie odpowiedzi:
Tabela
5. Przyczyna powstawania tatuażu
-
PRZYCZYNYN%Chęć posiadania unikalnej ozdoby810,39Zawsze o tym marzyłam1215,58Pobyt w MOW lub innej placówce911,69Chęć upamiętnienia bliskich1114,29Alkohol lub środki odurzające911,69Miłość/ zakochanie1114,29Chęć bycia modnym/w centrum uwagi56,49Identyfikacja z grupą/ wpływ otoczenia56,49Spontaniczna decyzja67,79Inne11,3RAZEM:77100%
Analizując
powyższe dane w tabeli największy procent odpowiedzi 12 (15,58%)
stanowi odpowiedź Zawsze o tym marzyłam. Marzenia o tatuażu miały
największy wpływ na jego zrobienie. Można domniemywać, iż
decyzja o zrobieniu tatuażu była świadoma i przemyślana.
Niewiele niżej ex aequo pojawiły się odpowiedzi
Chęć upamiętnienia bliskich, a także Miłość zakochanie 11
(14,29%) co obrazuje nam oddanie wychowanek względem bliskich osób.
Na kolejnym miejscu na równi, duży wpływ miał Pobyt w MOW
lub innej placówce, a także zrobienie tatuażu po spożyciu
alkoholu lub środków odurzających. 9 (11,69%). Wynika z
tego, że pobyt w Zakładzie Poprawczym nie jest jedyną placówką
resocjalizacyjną, oraz wysoki stopień zdemoralizowania dziewczyn.
Wysoki procent 8 odpowiedzi (10,39%) stanowi chęć posiadania
unikalnej ozdoby. W ankietach dało się zauważyć, że zwykle przy
zaznaczonej opcji alkohol/środki odurzające pojawiała się
zaznaczona niżej spontaniczna decyzja 6 (7,79%). Może to wynikać
z braku kontroli, oraz panowania nad podejmującymi decyzjami
podczas spożycia w.w środków. Kolejne odpowiedzi to Chęć
bycia modnym/ w centrum uwagi, identyfikacja z grupą/wpływ
otoczenia 5 (6,49%) oraz zaznaczona jedna odpowiedź Inne/jakie? :
Wpływ podkultury więziennej (1,3%)
Z
powyższych danych można zauważyć, iż wpływ na zrobienie
tatuażu mają indywidualne aspekty życia wychowanki. Głębsze
uczucia, więź z bliską osobą (upamiętnienie jej) czy też
marzenia. Niewielki wpływ mają osoby z ich środowiska, czasami
zdarzało się to pod wpływem środków odurzających, co
prowadziło zwykle do spontanicznej decyzji o zrobieniu tatuażu,
nie przemyślanej decyzji.
Pytając
o przyczynę powstawania tatuażu, w mojej ankiecie pojawiło się
również pytanie, czy wychowanki usuwały tatuaże. Z 25 osób
posiadających tatuaż, tylko 3 osoby (12%) usuwały tatuaż. Na
pytanie „dlaczego?” odpowiadały następująco:
- Bo moje nastawienie się zmieniło;
- Bo gdy go robiłam, byłam naćpana i gdy wytrzeźwiałam to żałowałam tego, że go zrobiłam. Nie podobał mi się;
- Ponieważ się nie przyjął i wypłynął tusz.
Każda
z nich przedstawiła inny przypadek usuwania tatuażu. Trzeci z nich
był losowym przypadkiem, dwa pozostałe znacznie się różnią.
W drugim przypadku pojawia się sytuacja, w której dziewczyna
była pod wpływem narkotyków. Brak kontroli nad sobą
spowodował podjęcie decyzji, która miała negatywny skutek,
w efekcie dziewczyna żałowała swojej decyzji. W pierwszej
odpowiedzi można podejrzewać, że czas od kiedy dziewczyna zrobiła
tatuaż, a usunęła go, był dłuższy niż w przypadku drugim, z
powodu zmiany nastawienia.
Miejsca
na ciele, gdzie wychowanki posiadają kolczyki (piercing) oraz
powody przekłuwania ciała:
Oprócz
pytań o tatuaże, w mojej pracy postanowiłam zbadać również
zjawisko przekłuwania ciała (piercing). Zostałam poinformowana
prze dyrektora, że w momencie przyjazdu wychowanki do placówki,
dziewczyna musi wyciągnąć wszystkie kolczyki jakie posiada.
Dopuszczalne są kolczyki w uszach, zaś niedopuszczalne są
kolczyki w innych częściach ciała np. buzi (brwi, wargi, nos)
itp. Jednak z rozmów z wychowankami, często wynika, że
wychodząc na przepustkę dziewczyny zakładają swoje kolczyki, by
przekłucie im całkowicie nie zarosło. Wracając z przepustki
wyciągają swoje kolczyki.
Na
pytanie „czy poddała się Pani zabiegowi piercingu” spośród
42 ankietowanych wychowanek odpowiedzi klasyfikują się
następująco:
Tabela
6. Przekłucia u wychowanek ZP
ODPOWIEDZI |
N |
% |
TAK |
34 |
80,95 |
NIE |
8 |
19,05 |
RAZEM |
42 |
100 |
Spośród
ankietowanych, które zaznaczyły opcję „nie” były to
osoby posiadające już tatuaże. Pojawiły się dziewczęta, które
nie posiadają tatuaży ale posiadają natomiast przekłucia. Jest
to większa ilość dziewczyn, niż te, które posiadają
tatuaże. Myślę, że może mieć to związek z tym, że tatuaż
zostaje na całe życie, a kolczyk w każdym momencie można
wyciągnąć, a rana zwyczajnie się zagoi. Wśród
respondentek jest największą ilość dziewcząt stanowią te,
które posiadają zarówno przekłucia jak i tatuaże.
Myślę, że może być to spowodowane chęcią zrobienia sobie
„odważniejszej” modyfikacji ciała, jak np. tatuaż. Poniżej
przedstawiam dane zamieszczone w tabeli, która pokazuje ilość
badanych posiadających tatuaż i kolczyk, oraz posiadające sam
kolczyk i sam tatuaż
Tabela
7 Podział wychowanek na posiadające kolczyki i tatuaże
ODPOWIEDZI |
N |
% |
TATUAŻ I
KOLCZYKI |
18 |
42,9 |
KOLCZYKI |
16 |
38,1 |
TATUAŻ |
7 |
16,6 |
NIE
POSIADAJĄCA PRZEKŁUĆ I TATUAŻU |
1 |
2,4 |
RAZEM |
42 |
100 |
Zapytałam
w ankiecie dziewczęta, które posiadają kolczyki o to, gdzie
je posiadały (przed przyjściem do Zakładu i ewentualnie w czasie
przepustki) Pytanie było wielokrotnego wyboru, a odpowiedzi
klasyfikują się następująco:
Tabela
8 Miejsce przekłuć wychowanek
MIEJSCA
PRZEKŁUĆ |
N |
% |
Brew |
6 |
5,74 |
Język |
20 |
19,04 |
Nos |
10 |
9,55 |
Pępek |
20 |
19,04 |
Warga |
21 |
20 |
Miejsca
intymne |
3 |
2,85 |
Inne:uszy |
25 |
23,78 |
RAZEM |
105 |
100 |
Analizując
wyniki odpowiedzi na zadane wyżej pytanie W sumie pojawiło się
105 odpowiedzi. W większości dziewczyny zaznaczały więcej niż
jedną odpowiedź, a najwięcej odpowiedzi zyskała odpowiedź warga
21 (20%) Następnie równocześnie klasyfikują się pępek i
język 20 (19,04%). Często w opcji inne pojawiały się odpowiedzi
uszy 11 (10,47%) Choć tak jak zostało wspomniane wyżej uszy są
społecznie akceptowaną formą kolczykowania się. (Nie mówiąc
tu o tunelach, czy przesadnej ilości kolczyków w uszach). O
jeden niżej od uszu pojawiła się odpowiedź nos 10 (9,55%).
Kolejną dość liczną propozycją od wychowanek okazała się
odpowiedź inne: „Smiley” 8 (7,61%). Aby uzupełnić wiedzę
przedstawiam definicję tego piercingu:
Nazwa
techniczna na buźkę (lub czasami nazywane scrumper) jest Piercing
wędzidełka wargi górnej. Ten typ
piercing przechodzi małej cienkiej tkanki, która łączy
górną wargę do połowy dziąseł.
Kolczyk
w brwi posiadały tylko 6 (5,74%) wychowanek. Miejsca intymne
zostały zaznaczone 3 razy (2,85%), na równi z nimi w opcji
inne zostały podane kolczyki między piersiami. Reszta propozycji
innych to tunel w uchu, kolczyk pod językiem, oraz kolczyk w
biodrze. Takie opcje zaznaczyło po jednej z ankietowanych 1
(0,95%).
Podsumowując
warga język czy pępek zwykle kojarzą się z miejscami, które
kojarzą się z seksualnością, myślę że może mieć to wpływ
na tak wysoki wynik wśród dziewczyn. Sam fakt, że
ankietowane zwykle podawały co najmniej 3 odpowiedzi, i że głównie
są to dziewczyny nie posiadające tatuażu, brak trwałego
zdobienia ciała nadrabiają kolczykowaniem się. Oprócz
„standardowych” miejsc na ciele/twarzy pojawia się sporo
propozycji od dziewcząt, gdzie jedna powtarza się 8 razy.
Mianowicie wyżej wymieniony Smiley. Miejsca, które podają
dziewczęta są dość kontrowersyjnymi miejscami, często
kojarzonym z czymś „innym/dziwnym”, czy być może
„oryginalnym”.
Aby
sprawdzić podłoże powstania tylu przekłuć naraz, spytałam
wychowanki zakładu o to, co miało wpływ na powstawanie przekłuć.
Pytanie również było wielokrotnego wyboru, a odpowiedzi
wyglądają następująco:
Tabela
9 Przyczyny przekłucia ciała dziewcząt z ZP
-
PRZYCZYNY
N
%
Chęć posiadania unikalnej ozdoby
12
18,46
Spontaniczna decyzja
15
23,08
Było to moim marzeniem
14
21,54
Pod wpływem otoczenia
2
3,08
Pod wpływem alkoholu lub środków odurzających
10
15,38
Byłam ciekawa jakie to uczucie
4
6,15
Uważam że estetycznie to wygląda
8
12,31
Inne/jakie?
0
0
RAZEM
65
100
W
sumie oddanych odpowiedzi zostało 65 (100%). Największą ilość
głosów posiada opcja spontanicznej decyzji 15 (23,08%). O
jedno niżej 14 (21,54%) klasyfikuje się odpowiedź, że było to
moim marzeniem. Na trzecim miejscu usytuowała się chęć
posiadania unikalnej ozdoby 12 (18,46%). Zaskakująco dużą ilość
odpowiedzi dziewczyny podały, że były pod wpływem alkoholu bądź
środków odurzających. Odpowiedź z uwagą, że estetycznie
to została zaznaczona 8 razy (12,31%) zaś najniżej usytuowały
się odpowiedzi odnośnie ciekawości jakie to uczucie 4 (6,15%) i
pod wpływem otoczenia 2 (3,08%).
Reasumując
posiadanie kilku kolczyków w ciele było powodowane głównie
ich własnymi marzeniami, chęcią posiadania czegoś unikalnego, co
za tym idzie byciem oryginalnym, zauważanym, a nawet w centrum
uwagi. Jednak najwięcej razy, dziewczyny decydowały się na
przekłucia w spontaniczności. Decyzje te są mniej przemyślane
niż decyzja o zrobieniu tatuażu ze względu na trwałość
znaczenia tuszem, a przekłucie ciała. Pomimo tego, że były to
ich marzenia w większej mierze, dziewczyny decydowały się
spontanicznie i pod wpływem alkoholu bądź środków
odurzających. Być może alkohol czy narkotyki były głównym
motywatorem do zrobienia tatuażu, a być może były dodatkiem
odwagi, do wykonania tego typu zdobienia. Po raz kolejny jednak, tak
samo jak w przypadku tatuażu, bardzo mały wpływ na decyzję
dziewcząt miało otoczenie. Co można wnioskować, iż dziewczyny
myślą samodzielnie a ich decyzje są ich własnymi, a nie grupy
Opinie
wychowanek na temat ludzi posiadających zdobienia ciała:
Spośród
wszystkich dziewcząt, tych które posiadają kolczyki,
tatuaże, oraz tych, które nie posiadają żadnych zdobień
zapytałam co myślą o osobach posiadających znaczenia na ciele w
postaci albo tatuażu albo kolczyków. Dla wyrażenia własnej
opinii zostawiłam wolne miejsce, i sformułowałam pytanie jako
otwarte. Dziewczyny wypowiadały się krótko, a tylko
niewielka część z nich postanowiła zamieścić więcej niż
jedno zdanie. Począwszy od krótkich wypowiedzi pojawiły się
takie jak:
- Podoba mi się to!;
- To nic złego;
- fajna osoba;
- każdy robi ze swoim życiem co chce;
- Normalna osoba jak każda inna;
- To jego sprawa;
- Uważam to za normę;
- fajne to jest;
- Nie mam negatywnego zdania, taka osoba jest tak samo wartościowa jak my, jest odważna.
Reszta
tych sentencji się powtarza, lub ma takie samo znaczenie.
Dziewczyny, które postanowiły nieco więcej napisać,
komentują tak:
- Nic. Każdy ma swoje życie i może robić z nim co zechce. Myślę że jest ok. Ale nie za dużo, wtedy to wygląda nieestetycznie, wszystko jest dla ludzi.
- To oni sami powinni decydować o tym jak wyglądają. Osoby trzecie nie powinno to interesować. Uważam, że jest to ładne, jeśli jest delikatne i z umiarem. Nie podoba mi się jeśli jest przesadzone na całe ciało.
- Nie oceniam źle tych ludzi bo sama mam tatuaż. Bardzo mi się one podobają, i z pewnością zrobię sobie jeszcze jeden. Uważam że to nic złego posiadać tatuaż czy kolczyk, jeśli jest on estetyczny i na temat.
(Pisownia
wszystkich wypowiedzi jest oryginalna).
Charakterystyczne
jest zjawisko braku negatywnej opinii wśród wychowanek.
Dziewczyny wypowiadały się zwykle z zachwytem, tolerancją oraz
akceptacją dla wszelkich możliwości zdobienia ciała. Warto
podkreślić, że większość z tych nieletnich sama posiada
modyfikacje ciała w różnych postaciach, co nie jest im
obce, a wręcz przeciwne, akceptowane przez nie. Myślę, że
posiadanie tatuażu bądź piercingu przez dziewczyny, ma wpływ na
ich pozytywną wypowiedź.
Podsumowanie i wnioski:
Aby
odpowiednio wyciągnąć wnioski i podsumować moje badania naukowe,
przypomnę mój główny problem badawczy.
Mianowicie, Jakie modyfikacje ciała posiadają wychowanki w
Zakładzie Poprawczym w Zawierciu i czy kojarzą się z podkulturą
więzienną?
Z
analizy moich badań wynika, iż z 42 dziewcząt tatuaże posiada 25
(59%) co jest nieco więcej niż połowa, a z tych 25 dziewcząt aż
15 posiada tatuaż związany z podkulturą więzienną (60%). W
mojej hipotezie głównej odpowiadając na problem
stwierdziłam, iż dziewczęta z ZP posiadają modyfikacje ciała
klasyfikujące się do podkultury więziennej, co potwierdzają
powyższe badania.
Oprócz
problemu głównego wymieniłam problemy i hipotezy
szczegółowe, dzięki którym mogę wywnioskować
odpowiedzi na zadane przez siebie pytania.
- W problemie pierwszym zawarłam pytanie odnośnie typu tatuażu, jaki posiada wychowanka. Czy jest to tatuaż podkulturowy czy artystyczny. W hipotezach przypuszczałam, iż w większym % będzie to tatuaż należący do podkultury więziennej. Badania pokazały że 60 % dziewcząt, które posiadają tatuaż, mają tatuaże podkulturowe, zaś 32 % artystyczne. 8% z nich posiadają jeden podkulturowy i drugi artystyczny. Problem ten, obejmował również symbolikę tatuaży. Według mojej hipotezy w największym procencie będzie to symbolika związana głównie z uczuciem miłości/ uczuciem do drugiej osoby. Wyniki moich badań potwierdzają również i tą hipotezę. Największy procent (30,26%) potwierdza, że dziewczyny posiadają tatuaże z symboliką miłości.
- Kolejny problem przedstawia jaką wartość ma dla posiadaczki jej własny tatuaż. W mojej hipotezie zawarłam że największą wartość oraz funkcję jaką pełnią te tatuaże to przypomnienie o sytuacjach z życia wychowanki. Tutaj zdania były podzielone. Część dziewcząt z obojętnością podchodziła do swoich tatuaży, głównie nie miały większego znaczenia. Jednak było również sporo wypowiedzi, gdzie tatuaż pełnił funkcję pamiątki osoby, wydarzenia z życia. Lub pamiątkę po miłości, przyjaźni. Pojawiły się również takie, które przypominały o zasadach życiowych wychowanki.
- Kolejny problem obejmował przyczynę powstawania tatuażu, a także o przyczynę usuwania. Jako przyczynę powstawania tatuażu, w hipotezach przypuszczałam, iż największy procent będzie stanowić przynależność do grupy. Moje przypuszczenia nie sprawdziły się, bowiem największy procent przyczyn powstawania tatuażu to (15,58%) Marzenie o tatuażu, miłość i chęć upamiętnienia bliskich. Natomiast wpływ otoczenia był bardzo niewielki. Jeśli chodzi o usuwanie tatuażu, tutaj pojawiły się tylko 3 osoby, które usuwały. W mojej hipotezie przypuszczałam wstyd, jako przyczynę usunięcia tatuażu, jednakże odpowiedzi były bardzo zróżnicowane, ale tylko jedna wskazywała na to, że było jej wstyd za zrobiony tatuaż, pod wpływem narkotyków.
- Kolejnym problem było zjawisko przekłuwania ciała. Czy dziewczyny posiadają przekłucia. Jak wyżej w badaniach wspomniałam na terenie Zakładu Poprawczego wychowanki nie mogą nosić piercingu. Jednakże przy okazji przepustek, bądź przed przybyciem do Zakładu dziewczyny posiadały przekłucia, a większość z nim do tej pory posiada blizny, które nie są zrośnięte. Na 42 dziewczyny aż (80,95%) posiada piercing. Hipoteza potwierdziła się, gdyż twierdziłam iż większość dziewcząt posiada kolczyki na ciele. Problem dotyczył także miejsc, w których przekłucia zostały wykonane. W hipotezie badawczej twierdziłam, iż najczęstszymi miejscami będą brwi, wargi, nos, język. Głównie miejsca widoczne i związane z twarzą. Hipoteza potwierdziła się, gdyż największy procent to odpowiedź warga (20%) lecz niewiele niżej był język, a także pępek i nos.
- Ostatni problem dotyczył tego, jakie zdanie mają wychowanki, widząc osobę wytatuowaną bądź posiadającą piercing. Hipoteza okazała się być trafną, gdyż ani jedna z dziewczyn nie wypowiedziała się negatywnie. Pojawiały się wypowiedzi obojętne, ale większość z dziewcząt wypowiadała się pozytywnie o takich osobach.
W
większości moich problemów hipotezy potwierdziły się, a
badania przebiegły prawidłowo. Niestety w literaturze naukowej nie
spotkałam się z zagadnieniem zjawiska tatuaży wśród
nieletnich Zakładów Poprawczych, stąd nie mam możliwości
porównania moich badań do innych.
Zakład
Poprawczy jest placówką resocjalizacyjną, gdzie tatuaże,
czy też kolczykowanie się jest zabronione, a zrobione już
wcześniej modyfikacje nie spotykają się z pozytywnym nastawieniem
pracowników Zakładu. Dziewczęta doskonale zdają sobie
sprawę, że na terenie Zakładu nie mogą robić tatuaży, jednak
zdarza im się łamać regulamin przyozdabiając swoje ciało o
kolejne kropki, które albo kojarzą się z podkulturą
więzienną, albo mają swoje określenie w owej podkulturze.
Wychowanki nie kryły się z tatuażami, wręcz przeciwnie,
eksponowały je przy każdej możliwej okazji. Łamanie regulaminu
wiąże się z konsekwencjami, jednak one nie przejmują się nimi i
w dalszym ciągu tatuują się amatorsko.
Cel
mojej pracy został zrealizowany, ponieważ w ocenie wychowanek już
w młodszych latach identyfikują się z grupami przestępczymi,
oraz podkulturą więzienną. Jeśli chodzi o piercing (kolczyki)
dziewczyny nie przypisują tego problemu do podkultury więziennej,
tylko traktują kolczyki jako spontaniczną decyzję i chęć bycia
oryginalnym. Częściej to drugie zjawisko występowało u dziewcząt
nie posiadających trwałych zdobień na ciele, być może jako
zastępstwo tatuażu.
Warto
zatem zadbać o to, by:
- Zwiększyć kontrolę nad wychowankami próbującymi tworzyć tatuaże na terenie Zakładu Poprawczego;
- Wyedukować kadrę w tym kierunku, by znali znaczenia tatuaży więziennych, może to pomóc w poznaniu osobowości wychowanki;
- Pouczać wychowanki o konsekwencjach z robieniem tatuażu amatorskimi sposobami (choroby, brak estetyki itp.)
Tatuaże
oraz kolczyki mają rację bytu. Coraz więcej ludzi potrafi
odróżnić tatuaż więzienny od tatuażu artystycznego,
robionego w profesjonalnym studio. Częściej też, zdarza się, że
tatuaż artystyczny jest wyrazem sztuki na ciele. To nie jest nic
złego, że wychowanki myślą o zrobieniu sobie tatuażu, jednak
wszystko musi pozostać w granicach rozsądku. Warto jest rozmawiać
z wychowankami nawet o takich problemach, by nie zostawić jej samej
sobie.
T.
Pilch, Zasady badań..., s.24-25
M.
Łobodzki, Metody..., s. 26
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz