poniedziałek, 27 lutego 2017

Nauka/studia - Tatuaże w podkulturze więziennej

Pierwszym wpisem chciałam was zachęcić kawałkiem mojej pracy licencjackiej. Na tym blogu chciałabym zamieszczać wpisy odpowiednio pogrupowane w następujących kategoriach:-Nauka/studia( wszystko co dotyczy moich studiów o kierunku pedagogiki opiekuńczo-resocjalizacyjnym, różne badania naukowe, ciekawostki ze świata resocjalizacji);-Podróże ( w miarę możliwości moich i mojego portfela opisywać będę miasta/kraje, które zwiedziłam);-Recenzje (książki, gry, filmy, seriale); -Zwierzęta ( koty i psy, choć głównie koty. Odpowiednia opieka, a także co tam koło wąsów "mruczy" moim kociakom ;) );-Relacje z rożnych imprez masowych;-Poezja (czasami zostaną wrzucone moje wiersze "do szuflady". Czas wreszcie pokazać je światu);-Moje przepisy kulinarne oraz przepisy na życie.

Mam nadzieję, że różnorodna tematyka zaciekawi każdego z was.
_________________________________________________________________________________Jak wspomniałam, piszę pracę licencjacką. Właśnie zakończyłam pierwszy rozdział, i chciałabym podzielić się ciekawymi fragmentami z teorii.Temat owej pracy to "Zjawisko zdobienia ciała wśród wychowanek Zakładu Poprawczego w Zawierciu". Moje badania będa dotyczyły dziewcząt. Sprawdzę, czy posiadają tatuaże, które mogą kojarzyć się z podkulturą więzienną, a także, jakie były ich cele w zrobieniu tych tatuaży. Prześledzę również inne formy modyfikacji ciała takie jak piercing, skaryfikacje. Chciałabym poznać wartość, jaką mają te zdobienia ciała dla ich właścicielek.Dzisiaj chciałabym poruszyć temat tatuażu w świetle codziennym. Coraz więcej ludzi decyduje się na tatuaże. Wybierają odpowiednie dla nich studio, następnie projektują wzór razem z tatuatorem i zabierają się do zdobienia. Tatuaż artystyczny, a tatuaż więzienny....


Warto nadmienić czym różnią się obie formy tatuażu. Tatuaż jest trwałym wzorem wykonanym na skórze, a jeśli do tego dodać słowo artystyczny, będzie on więc trwałym wzorem na skórze, który został wykonany na wysokim poziomie estetyki, oraz na wysokim poziomie artystycznym. Wzory są wykonywane w odpowiednio przygotowanych do tego zabiegu pomieszczeniach sterylnych, profesjonalnym sprzętem (maszynką), barwnikami, które są stricte przeznaczone do wykonywania tatuaży, a także tatuator/ tatuatorka, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do wykonywanego zawodu.
Tatuaże artystyczne nie są identyfikowane z określoną grupą społeczną, każdy może być posiadaczem tatuażu niezależnie od grupy wiekowej, wykształcenia zawodowego, pochodzenia, rasy, czy wyznania religii. Tatuaże artystyczne są wykonywane najczęściej w profesjonalnych studiach tatuażu. 

W Polsce przełomem dla tatuażu artystycznego okazał się upadek ustroju komunistycznego (1989 rok) wtedy to nastąpiła możliwość otwierania profesjonalnych salonów tatuażu, oraz możliwość zdobienia ciała w ten sposób. Z biegiem czasu warto dostrzec różnicę w odbiorze tatuażu przez społeczeństwo. Obecnie tatuaż jest coraz częściej odbierany jako element sztuki, a tatuator jak artysta, mimo wszystko w mniejszości społeczeństwa tatuaż dalej zostaje odbierany w sposób negatywny. Te negatywne cechy zależne są od krótkiej historii tatuażu artystycznego w Polsce, braku wiedzy na temat tatuażów artystycznych. Porównując tutaj kraje takie jak Japonia czy Stany Zjednoczone Ameryki, gdzie tatuaż przez swoją długą historię i tradycję, a także silne zakorzenienie w kulturze zyskuje rangę sztuki, i uznawany jest za pewną działalność artystyczną.
Z powodu braku bogatej historii tatuażu w Polsce, polscy tatuatorzy rzucili się w wir wykonywania współczesnych wzorów, a także motywów wywodzących się z innych kultur, nie przywłaszczając sobie tych motywów jako tradycyjnych polskich. Ze współczesnych wzorów można wyróżnić motywy fantastyczne, biomechaniczne, czy crezy, natomiast do tradycyjnych wzorów będą zaliczały się motywy japońskie, amerykańskie czy polinezyjskie.
Jak w większości przypadków za granicą tak i w Polsce, na rozpowszechnienie tatuażu artystycznego bardzo duży wpływ miały gwiazdy muzyczne, filmowe, sportowe, którzy są idolami społeczeństwa, i pokazywali dzięki temu, że tatuaż nie tylko przejawia się w środowisku więziennym. W Polsce poziom wykonania tatuażu artystycznego na przełomie kilku lat osiągnął wysoką skalę, a co za tym idzie, im lepiej wykonany tatuaż, tym lepiej to zjawisko jest postrzegane.
W dzisiejszych czasach w niemal każdym salonie tatuażu w Polsce, tatuator zapewnia bezpieczne warunki pracy. Wszystkie zasady higieny są dokładnie przestrzegane, a jeśli chodzi o samą działalność artystyczną profesjonalne salony tatuażu oferują między innymi:
  • Realizacje projektu, lub wzoru, który klient sam dostarczył;
  • Różnorodny wybór wzorów;
  • Projektowanie i wykonywanie wzorów, takich jakie klient sobie zażyczy;
  • Covery – czyli odnawianie starych tatuaży, lub przykrycie starego tatuażu, nowym wzorem;
  • Zakrycie blizn;
Dawniej na polskiej scenie tatuażu, królowały jednolite wzory, wybierane z katalogów (zwierzęta, kwiaty, postacie), zaś w dzisiejszych czasach można dostrzec sporą zmianę w twórczości tatuatorów. Obecnie najczęściej wybierane wzory to biomechaniczne, mocno cieniowane, tribale czy japońskie litery. Coraz częściej można liczyć na inwencję twórczą artysty, niżeli tylko na kopiowanie wzoru z katalogu.
Obecnie na tatuaż decyduje się coraz więcej ludzi Są to głównie osoby młodsze między 18 a 30 rokiem życia, kobiety oraz mężczyźni.

Powyżej zostało przedstawione zjawisko tatuażu artystycznego. Dla jego porównania chciałabym przedstawić zjawisko tatuażu więziennego. Jak sama nazwa wskazuje, dotyczy on tatuażu, który jest wykonywany na terenie zakładów penitencjarnych i dotyczy on osób odbywających karę pozbawienia wolności w tego typu placówkach.
W odróżnieniu od tatuażu artystycznego, który w głównej mierze pełni funkcję estetyczną, tatuaż więzienny w większości wzorów posiada jakieś znaczenie, które jest przestrzegane przez członków podkultury więziennej. Tatuaże przestępcze (które również są składową tatuażu więziennego) mogą być wykonywane przez osoby, które były niekarane, ale również recydywistów. Wzory i motywy więzienne są specyficzne, znacznie różniące się od tych artystycznych, niektóre z nich zawierają wulgarne treści aby dobitniej przekazać wiadomość odbiorcom, jaka jest ukazana w tatuażu. Pewne wzory tatuażów więziennych, pomimo upływu lat znaczą dalej to samo, oraz miejsce wykonania tatuażu (na ciele) również jest takie samo jak kiedyś. Według M. Snopka tatuaże więzienne można podzielić na:
  1. Podkulturowe – należące do nieformalnych grup więziennych;
  2. Przestępcze – pojawiające się w środowisku przestępczym;
  3. Określające - takie, które mają znaczenie stanów emocjonalnych, cech charakteru, lub kryminalną historię życia.
Pierwsza kategoria tatuaży przeznaczona jest dla nieformalnych grup więziennych, które tworzą się wśród osób osadzonych na terenie zakładów penitencjarnych. Najbardziej popularne grupy to grypserzy ( git-ludzie), niegrypsujący (frajerzy) oraz poszkodowani (cwele), stoją oni w opozycji do oficjalnych przepisów i praw w zakładzie karnym, co niesie za sobą negatywne wpływy na procesy administrowania resocjalizacją. Tatuaże świadczą o tym, kto jest kim w tej grupie. Jest czymś w rodzaju identyfikatora. Cynkówka – jest to jedna z najbardziej popularnych „dziar” w placówkach penitencjarnych. Wzorem jest kropka wytatuowana obok lewego oka, i oznacza ona osobę, która należy do grupy grypsujących. Jeśli nie należy się do grupy grypsujących, nie powinno się nosić takiego tatuażu, a żeby wstąpić do tej grupy, trzeba sobie na to zasłużyć.
Kolejnymi tatuażami, które często pojawiają się w podkulturze więziennej są dystynkcje wojskowe, które najczęściej zdarzają się na barkach, ale mogą znajdować się na innych częściach ciała. W zależności od wysokości stopnia – taka kara pozbawienia wolności, tego typu tatuaże dodają prestiżu osobie posiadającej go. Belka to jeden rok pozbawienia wolności, gwiazdka – trzy lata, zaś same kontury znaczą ilość lat, jakie zostały do odbycia kary. Do tej pierwszej grupy mogę zaliczyć również takie tatuaże jak:
  • Przedłużki -człowiek grypsujący;
  • Mgiełki – osoba godna zaufania;
  • Świr- (kropka między oczami) człowiek niezrównoważony;
  • Rozgwiazda- recydywa;
  • Korona- człowiek cieszący się uznaniem wśród grypsujących;
  • Kobra-(cwaniacy) nieformalna grupa negatywnie nastawiona do grypserów.

Cynkówka


Według S. Przybylińskiego wyróżnia się takie wzory jak oznakowanie innych zakładów penitencjarnych, w których osadzony spędził wyrok, między innymi:
  • róża w podkowie lub gołąb – Białołęka;
  • góra na tle wschodzącego słońca – Koronowo;
  • żółw – Nysa;
  • połowa zakratowanego okna, przylegająca połowa orła – Kraków;
  • palma – Iława;
  • ryby – Łódź;
  • głowa orła – Szczecin;
  • dwa skrzyżowane miecze – Strzelce Opolskie;
  • usta lub orzeł w locie – Wronki;
  • motyl – Warszawa Mokotów;
  • orzeł nad górami – Wrocław;
  • gałązka wiśni – Sztum. 

dystynkcja wojskowa

W drugiej kategorii, zostały wyróżnione tatuaże przestępcze. Tego typu wzory są identyfikowane głównie z działalnością złodziejską, lub inna specjalnością- którą określa przypisany wzór do posiadacza tatuażu. Tatuaże te mogą być wykonywane również poza zakładem penitencjarnym, i często to osoby niekarane znaczą się tego typu wzorami. Poniżej wymienię kilka wzorów.
  • Kropka (na krtani)- alkoholik/ osoba współpracująca za alkohol;
  • Kropka (na dłoni, między kciukiem a palcem wskazującym) – fach złodziejski;
  • Kotwica- złodziej, który kradnie torebki, teczki na mieście;
  • Kropka (ale tylko na kolanie)- „Nigdy nie klęknę przed policją”;
  • Kotek (na kostce) – cichy złodziej;
  • "Toczka" z księżycem - złodziej nocny;
  • Kropka, siatka, pajęczyna i karty - złodziej w potrzasku lub złodziej w sytuacji uwięzienia;

Kropka - fach złodziejski.


Ostatnia z kategorii to tatuaże określające. W placówkach penitencjarnych tego typu tatuaże są najbardziej spotykane wśród osadzonych. Te wzory określają na przykład cechy charakteru (lojalność wobec innych osadzonych, twardziele, silni psychicznie i fizycznie), idee wyznawane, religie, upodobania, emocje, historię kryminalną itp. Kilka wzorów, które można wyróżnić to:
  • Zamknięte usta – osoba godna zaufania;
  • Potwory, czaszki, diabły – twardziele, okazywanie męskości;
  • Pistolety, noże, siekiery – przestępcze życie;
  • Rogi bo obu stronach głowy – zły charakter;
  • Oczy z tyłu głowy – osoba wszystkowidząca, niedająca się zaskoczyć;
  • Kobiety – orientacja heteroseksualna.

Słowem podsumowania:

Stereotypy dotyczące osób posiadających tatuaże powinny coraz bardziej schodzić na bok i usuwać się z myślenia wielu ludzi. Gdybyśmy mieli oceniać przez pryzmat podkultury więziennej każdego posiadacza tatuażu, to bardzo spora część populacji w Polsce musiałaby siedzieć za kratami. Czy właśnie o to nam wszystkim chodzi? by oceniać nie znając człowieka? 

 _________________________________________________________________________
Bibliografia:
  • M. Snopek, Tatuaż- element współczesnej kultury, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009, s.119-184
  • J. Piwowarski, B. Płonka, Etyka w administracji i zarządzaniu publicznym. Motywacje, realizacja, bezpieczeństwo, Kraków 2012, s. 81.  
  • S. Przybyliński, Dziara, cynkówka, kolka – zjawisko tatuażu więziennego, Warszawa 2005, s. 45.  





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz